Μενού
ziliaskopoulos
Αθανάσιος Ζηλιασκόπουλος | Eurokinissi
  • Α-
  • Α+

«Ο ανθρώπινος παράγοντας είναι καθοριστικός για τη λειτουργία του σιδηροδρόμου, είτε υπάρχουν συστήματα ασφαλείας είτε όχι», είπε πρώην πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (2010-2015) καταθέτοντας ως μάρτυρας στην εξεταστική επιτροπή της Βουλής «για τη διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών». «Και τα συστήματα να έχεις, εάν αυτά αστοχήσουν, πρέπει να έχεις τον άνθρωπο», είπε χαρακτηριστικά.

Ερωτηθείς για το τι «έλειπε» στα Τέμπη, είπε ότι, από όσα έχει διαβάσει, είχε καταργηθεί ο προϊστάμενος της αμαξοστοιχίας και ότι άλλαξε η λειτουργία του Κέντρου Παρακολούθησης Κυκλοφορίας το οποίο «διαφύλαττα ως κόρη οφθαλμού, για να ξέρω τι γίνεται σε όλο το δίκτυο».

Στο ερώτημα, εάν λειτουργούσε το σύστημα τηλεδιοίκησης στη Λάρισα που καταστράφηκε τον Ιούλιο του 2019, έθεσε τον προβληματισμό «για το ποιος θα έκανε τη χάραξη του δρομολογίου, πάνω σε αυτό το σύστημα που θα υπήρχε.. Εάν ήταν ο ίδιος ο σταθμάρχης, δεν θα είχε αποφευχθεί.. (Για κάθε σύστημα) πρέπει να έχεις πάντα και ανθρώπους καλά εκπαιδευμένους για να σου κάνουν τη δουλειά», είπε ο Αθανάσιος Ζηλιασκόπουλος.

Όπως εξήγησε, «δεν μπορούμε να αφαιρέσουμε τον άνθρωπο από ένα τέτοιο σύστημα γιατί ο άνθρωπος είναι αυτός τελικά, είτε είναι ρυθμιστής, είτε σταθμάρχης, είτε μηχανοδηγός, είτε είναι προϊστάμενος αμαξοστοιχίας. Πρέπει να έχει την κατάλληλη εκπαίδευση να χρησιμοποιεί και να κατανοεί τα συστήματα..».

Ο κ. Ζηλιασκόπουλος που είναι καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και πρόεδρος ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ από το 2021 αναφέρθηκε και στην αξία του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας, τον οποίο χαρακτήρισε «σχεδόν στρατιωτικό έγγραφο, που επιβάλλει απόλυτη πειθαρχία». Μιλώντας, επίσης, για την επικοινωνία μεταξύ σταθμάρχη και μηχανοδηγών την ημέρα του δυστυχήματος, όπως αυτή είδε το φως της δημοσιότητας, είπε ότι «δεν χρησιμοποιήθηκε σιδηροδρομική γλώσσα. Ήταν σαν καφενείο. Σαν να συζητούσαν».

Τέλος, αναφερόμενος στην κατάσταση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ όταν την ανέλαβε (2010), είπε ότι ήταν χρεοκοπημένη και υπήρχε η απαίτηση να κλείσει. Τα έσοδά της ήταν ετησίως 110 εκ. ευρώ, τα έξοδα 350 εκ και «έμπαινε μέσα» 240 εκ. ευρώ. Πρόσθεσε, ότι το 2010, η εταιρεία είχε 1.700 εργαζόμενους, και έως το 2011 είχαν πέσει στους 850 λόγω μετατάξεων, χωρίς ωστόσο να επηρεαστεί η ασφάλεια, καθώς είχαν περικοπεί σχεδόν τα μισά δρομολόγια. Ειδικά για τους μηχανοδηγούς, είπε ότι «είχαμε 570 και μετατάξαμε μόνο 120, ως επί το πλείστον μεγάλης ηλικίας ή με θέματα με υγείας. Είχαμε υπεραρκετούς», σημείωσε ο κ. Ζηλιασκόπουλος.

Η κατάθεση Χατζηδάκη και η αντίδραση ΣΥΡΙΖΑ 

Επίσης στην Εξεταστική κατέθεσε και ο Κωστής Χατζηδάκης που υποστήριξε ότι το σύστημα τηλεδιοίκησης βρισκόταν στη Λάρισα αλλά δεν το χρησιμοποίησε ο σταθμάρχης τη βραδιά του δυστυχήματος. «Δεν θα οδηγηθούμε σε συμπέρασμα αν φταίει η τηλεδιοίκηση ή οι σταθμάρχες», ανέφερε. 

«Την ίδια κυβερνητική γραμμή της αποποίησης ευθυνών ακολούθησε ο κ. Χατζηδάκης κατά την εξέτασή του στην εξεταστική επιτροπή για τη διερεύνηση του δυστυχήματος των Τεμπών, όπως και προηγούμενα κυβερνητικά στελέχη» αναφέρουν σε δήλωσή τους οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ που μετέχουν στην επιτροπή, σχολιάζοντας πως «και για τον κ. Χατζηδάκη φταίει μόνο ο σταθμάρχης» και σημειώνουν:

«Υποκρινόμενος υποστήριξε ότι δεν γνώριζε το "πόρισμα Γεραπετρίτη", που ρητά αναφέρει πως αν είχε αποκατασταθεί το σύστημα τηλεδιοίκησης στη Λάρισα που καταστράφηκε το 2019, θα είχε αποτραπεί το δυστύχημα. Εμφανίστηκε προκλητικός, μάλιστα, για τον συνάδελφό του Κωνσταντίνο Αχ. Καραμανλή λέγοντας ότι η παραπομπή τής Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν αφορούσε λόγους ασφάλειας, ενώ πρόκειται για καταφανέστατο ψέμα, καθώς η χώρα μας όφειλε από το 2019 να θεσπίσει εθνικούς κανόνες ασφάλειας του σιδηροδρομικού δικτύου. Παραδέχτηκε, ωστόσο, την ανικανότητα της κυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου στην αποκατάσταση των βλαβών στο σιδηροδρομικό δίκτυο και στην επιβολή κυρώσεων στους υπαίτιους λεηλάτησης του δικτύου την περίοδο 2007-2012».

 Τέλος, τονίζουν ότι «όσο κι αν προσπαθεί η κυβερνητική πλειοψηφία να συγκαλύψει και να θολώσει τα νερά για το τραγικό δυστύχημα και την απώλεια δεκάδων ζωών, εμείς θα εργαζόμαστε για την ανάδειξη της αλήθειας και την απόδοση ευθυνών στους πραγματικούς υπαίτιους του εγκλήματος».

Πρώην πρόεδρος ΟΣΕ: «Εάν υπήρχε τηλεδιοίκηση το δυστύχημα θα είχε αποτραπεί» 

Στις 10 Ιανουαρίου κατέθεσε στην Εξεταστική ο πρώην πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ (2010-2016) Π. Θεοφανόπουλος. «Στα έξι χρόνια της θητείας μου, δεν είχαμε σοβαρά περιστατικά, καθώς ετηρείτο απαρέγκλιτα ο κανονισμός κυκλοφορίας, ο οποίος προβλέπει όλες τις ανθρώπινες καταστάσεις και τον τρόπο αντιμετώπισής τους», είπε ο κ. Θεοφανόπουλος.  
 
Για τους λόγους που ώθησαν στην υπογραφή της σύμβασης «717», παρότι προϋπήρξαν έργα για συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, είπε ότι «η "717" υπήρξε ως ανάγκη, επειδή το σύστημα βανδαλίστηκε, και όχι επειδή δεν συντηρήθηκε επιμελώς».

Ερωτηθείς για το τι θα μπορούσε να αποτρέψει - από την εμπειρία του - το δυστύχημα στα Τέμπη, ο κ. Θεοφανόπουλος είπε ότι «εάν θα υπήρχε η τηλεδιοίκηση, η οποία συναρτάται και έχει προαπαιτούμενο την σηματοδότηση, [..] με πολύ μεγάλη προσέγγιση βεβαιότητας θα είχε αποτραπεί». 

Στη «γραμμή» Θεοφανόπουλου ο Ρέππας 

Υπενθυμίζεται πως τη Τρίτη (9/1) κατέθεσε στην Εξεταστική ο πρώην υπουργός Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων (2009-2011) Δημήτρης Ρέππας. «Εάν είχε ολοκληρωθεί η εκτέλεση της σύμβασης "717" θα είχαμε τηλεδιοίκηση, σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση, θα είχε αποφευχθεί το δυστύχημα» είπε ο κ. Ρέππας, σημειώνοντας ότι με την εφαρμογή τού συστήματος ECTS (European Traffic Control System), τα τρένα αυτομάτως μειώνουν ταχύτητα, θέλει δεν θέλει ο μηχανοδηγός, ή και ακινητοποιούνται, εφόσον στην ίδια γραμμή κινούνται, και μάλιστα σε διαφορετική κατεύθυνση, περισσότερα του ενός τρένα. Αυτό το σύστημα δεν υπήρχε, δεν είχε ολοκληρωθεί» είπε ο κ. Ρέππας.

Ο πρώην υπουργός κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ είπε επίσης ότι «δεν υπήρχε το κατάλληλο-επαρκές προσωπικό». Όπως ανέφερε, με τον νόμο 3891 «είχαμε προβλέψει» στο προσωπικό των υπηρεσιών κυκλοφορίας 860 υπαλλήλους-στελέχη (κλειδούχους, σταθμάρχες κ.ά.), όσους περίπου προέβλεψε και το υπουργείο Μεταφορών το 2022, δηλαδή 828. «Με τη διαφορά ότι οι θέσεις αυτές ήταν κενές ενώ επί των ημερών μας ήταν πλήρεις» παρατήρησε ο κ. Ρέππας.

Ως τρίτο στοιχείο, που ίσως έπαιξε κάποιο ρόλο, ήταν ότι δεν υπήρχαν βοηθητικά συστήματα ασφαλείας-δικλείδες, συνέχισε ο κ. Ρέππας. «Κατά την κυβερνητική μας θητεία, (α) σε κάθε μεγάλο σταθμό, όπως αυτός της Λάρισας, υπήρχαν δύο σταθμάρχες και ένας επιθεωρητής και αυτό δεν υπήρχε πλέον στην περίπτωση του δυστυχήματος, (β) σε κάθε αμαξοστοιχία υπήρχε ο προϊστάμενος αμαξοστοιχίας που είχε την ευθύνη της επικοινωνίας με τα άλλα συνεργαζόμενα μέρη, που ούτε αυτό υπήρχε και (γ) ότι σταμάτησε να λειτουργεί το Κέντρο Παρακολούθησης Κυκλοφορίας που εδρεύει στην οδό Καρόλου».

Όσο για τον σταθμάρχη της Λάρισας είπε ότι αυτός «γύρισε 59 ετών, μετά από υπερδεκαετή αποστασιοποίηση του από τον ΟΣΕ, τον Ιούλιο του 2022, ολοκλήρωσε την εκπαίδευση τον Μάιο του 2023, και ανέλαβε καθήκοντα αμέσως, και μετά από ενάμιση-δύο μήνες έγινε το τραγικό δυστύχημα».

Ο κ. Ρέππας ερωτήθηκε από τον βουλευτή της ΝΔ Λάζαρο Τσαβδαρίδη για τη μεγάλη μείωση του προσωπικού του ΟΣΕ κατά τη θητεία του ως αρμόδιος υπουργός. Λέτε ότι με το νόμο σας, ο ΟΣΕ στερήθηκε το 50% σχεδόν του δυναμικού του. [...] Αυτό δεν δημιούργησε πρόβλημα στην ασφαλή λειτουργία του σιδηροδρόμου; ρώτησε ο κ. Τσαβδαρίδης που αναρωτήθηκε επίσης γιατί δεν υπήρξε πρόβλεψη για την αντικατάσταση όσων θα συνταξιοδοτούντο το επόμενο διάστημα.

Απαντώντας, ο κ. Ρέππας είπε ότι από τις υπηρεσίες κυκλοφορίας και ασφάλειας δεν μετατάχθηκε κανείς. Σε ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Βασίλη Κόκκαλη τι θα έκανε ο ίδιος για καταγγελίες που αφορούσαν θέματα ασφάλειας, ο κ. Ρέππας είπε ότι «εμείς αυτό που κάναμε είναι να μην αγνοήσουμε, να μην πετάξουμε στο καλάθι των αχρήστων, οποιοδήποτε κείμενο ερχόταν σε μας». «Δεν θα κάναμε αυτό που έγινε πολύ αργότερα, όταν ο αρμόδιος υπουργός δήλωσε ότι αγνοεί ένα χαρτί, που πήγε από την Εθνική Αρχή Διαφάνειας, και μάλιστα στο εμπιστευτικό του πρωτόκολλο το 2021. Τα μελετήσαμε όλα. Οι επικεφαλής των οργανισμών ασχολήθηκαν και έδωσαν τις απαντήσεις που μπορούσαν να δώσουν, ενώ τις αναφορές των εργαζομένων πάντα τις συζητήσαμε και παίρναμε υπόψη μας», είπε ο κ. Ρέππας. Όσο για την ερώτηση του κ. Κόκκαλη, για το ποιος είχε την ευθύνη της αποκατάστασης της τηλεδιοίκησης μετά την πυρκαγιά του 2019, ο κ. Ρέππας είπε, ότι την είχε ο οργανισμός και η κυβέρνηση.

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA