Μενού
mitralexis
Μαρίνος Μητραλέξης | YouTube
  • Α-
  • Α+

«Οι άνθρωποι δε γίνονται ήρωες παρά μόνο όταν δεν έχουν άλλη επιλογή», είχε πει ο Γάλλος ποιητής Πωλ Κλωντέλ. Αυτό ακριβώς συνέβη και με τον Μαρίνο Μητραλέξη ο οποίος έμεινε στην Ιστορία ως ο Έλληνας «καμικάζι».

Ο ανθυποσμηναγός Μητραλέξης όταν ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος έριξε βαριά τη σκιά του πάνω από την Ελλάδα, βρέθηκε στους αιθέρες να πολεμάει τους Ιταλούς εισβολείς.

Σε μια αερομαχία ξέμεινε από πυρομαχικά. Θα μπορούσε να εγκαταλείψει τη μάχη. Ήξερε, όμως, πως τα ιταλικά μαχητικά με τις επιδρομές του θα σκότωναν άμαχους πολίτες. Στην πραγματικότητα, λοιπόν, δεν είχε άλλη επιλογή. Και έγινε ήρωας. Εμβόλισε το ιταλικό αεροσκάφος! Επέζησε και κατάφερε να συλλάβει τον Ιταλό πιλότο ο οποίος επίσης επέζησε της πτώσης.

Η μοίρα του Μητραλέξη, ωστόσο, ήταν να πεθάνει μέσα σε αεροπλάνο. Λίγα χρόνια μετά από εκείνο το αδιανόητο κατόρθωμα, μια ημέρα σαν σήμερα, στις 19 Σεπτεμβρίου 1948, έπεσε με το αεροσκάφος του στη θαλάσσια περιοχή ανοιχτά της Τήνου και πέρασε στο πάνθεον των ηρώων.

Ποιος ήταν ο Μαρίνος Μητραλέξης

Το 1916 στο χωριό Μίλα Μεσσηνίας γεννήθηκε ο Μαρίνος Μητραλέξης. Τον Οκτώβριο του 1936 μπήκε στην (τότε) Σχολής Αεροπορίας, απ' όπου αποφοίτησε με το βαθμό του Ανθυποσμηναγού (χειριστή) τον Αύγουστο του 1938.

Το ξέσπασμα του Β' Παγκοσμίου Πολέμου τον βρίσκει να υπηρετεί στην 22α Μοίρα Δίωξης που έδρευε στη Μεγάλη Μίκρα έξω από τη Θεσσαλονίκη η οποία «πετούσε» με τα πολωνικής κατασκευής καταδιωκτικά αεροσκάφη P.Z.L. P24.

Είναι η ώρα που οι νεαροί πιλότοι θα έπρεπε να αποδείξουν στη μάχη και όχι σε εικονικές αερομαχίες με «φανταστικούς» εχθρούς το «μέταλλο» από το οποίο ήταν φτιαγμένοι.

Το άσχημο, ωστόσο, πέρα από την ιταλική υπεροπλία, ήταν πως οι Έλληνες πιλότοι είχαν και ένα επιπλέον συγκριτικό μειονέκτημα και αυτό γιατί οι Ναζί είχαν κατακτήσει την Πολωνία, το εργοστάσιο που έφτιαχνε τα PZL P24, είχε σταματήσει – όπως είναι φυσικό – να παράγει ανταλλακτικά και αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να υπάρχει τεράστια έλλειψη η οποία καλυπτόταν με... «πατέντες» ελληνικής έμπνευσης!

Παρ' όλα αυτά, ο Μητραλέξης υπηρέτησε σε διάφορες μονάδες και υπηρεσίες της Πολεμικής Αεροπορίας και διακρίθηκε σε όλα τα πεδία μάχης του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στη Μέση Ανατολή (εκεί διέφυγε μετά το «σπάσιμο» του μετώπου και την παράδοση της Ελλάδας και εντάχθηκε στους κόλπους της RAF) επιδεικνύοντας θάρρος και ανδρεία.

Στον Μητραλέξη αποδόθηκαν πολλές διακρίσεις για τη δράση του από το 1940 έως το 1945, ενώ μετά θάνατον τού απονεμήθηκε ο βαθμός του αντισμηνάρχου.

Ο Μαρίνος Μητραλέξης σκοτώθηκε, μια ημέρα σαν σήμερα, στις 19 Σεπτεμβρίου 1948, κατά την εκτέλεση αναγνωριστικής αποστολής στο Αιγαίο, όταν το αεροσκάφος Airspeed AS.10 Oxford στο οποίο επέβαινε, μαζί με τον αντισμήναρχο Δημοσθένη Πολίτη και τον επισμηναγό Δημήτριο Γαλανάκο, κατέπεσε λόγω βλάβης του ενός κινητήρα στη θαλάσσια περιοχή της Τήνου και βυθίστηκε.

Το έπος του ηρωϊκού ανθυποσμηναγού

Λίγα 24ωρα μετά την επίθεση της Ιταλίας στην Ελλάδα και την εμπλοκή της χώρας μας στον Β Παγκόσμιο Πόλεμο, οι μάχες γίνονταν κυρίως στα σύνορα αλλά δεν έλειπαν και οι αερομαχίες. Μια από αυτές έγιναν, το μεσημέρι της 2ας Νοεμβρίου 1940.

Τότε, σμήνη ιταλικών βομβαρδιστικών, συνοδευόμενα από καταδιωκτικά (συνολικά 27 αεροπλάνα), εντοπίστηκαν να πετάνε πάνω από τη Βέροια με κατεύθυνση τη Θεσσαλονίκη την οποία ήθελαν να βομβαρδίσουν. Αμέσως σήμανε συναγερμός στη Μίκρα κι ένας σχηματισμός έξι αεροπλάνων απογειώθηκε για να τα αναχαιτίσει. Τα αεροπλάνα αυτά ήταν τα πολωνικής κατασκευής PZL P24 και άνηκαν στην 22η Μοίρα Διώξεως στην οποία άνηκε και ο Μητραλέξης.

Μετά από σκληρές αερομαχίες, τα ελληνικά αεροσκάφη κατάφεραν να «αποκρούσουν» την επίθεση και να αποσοβήσουν τον βομβαρδισμό της Θεσσαλονίκης.

Στη διάρκεια των αερομαχιών, ο ανθυποσμηναγός Μητραλέξης διαπίστωσε ότι του τελείωσαν τα πυρομαχικά. Θα μπορούσε εκείνη τη στιγμή να αποχωρήσει από τη μάχη και να επιστρέψει στη μονάδα του. Κανείς δε θα του έλεγε το παραμικρό. Τα είχε δώσει όλα στη μάχη. Αλλά δεν έκανε πίσω. Αποφάσισε να κάνει αυτό που αργότερα, στη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, ο κόσμος ολόκληρος θα το μάθαινε από τους Ιάπωνες «γιους του ανέμου», τους καμικάζι.

Με μια παράτολμη κίνηση πλησίασε όσο περισσότερο γινόταν το ιταλικό βομβαρδιστικό (τύπου Savoia-Marchetti) και παρά το γεγονός ότι ο πυροβολητής έβαλλε συνεχώς εναντίον του, κατάφερε σιγά - σιγά και με τον έλικά του «ροκάνισε» το ουραίο πηδάλιο του εχθρικού αεροσκάφους με αποτέλεσμα το τελευταίο να πέσει σε περιδίνηση και να συντριβεί στο έδαφος, σε αγροτική περιοχή κοντά στον Λαγκαδά.

Η συνέχεια, ωστόσο, είναι ακόμα πιο εντυπωσιακή δεδομένου πως ο Μητραλέξης κατάφερε παρά τις ζημιές που είχε υποστεί και το δικό του αεροσκάφος να το προσγειώσει χωρίς ο ίδιος να πάθει το παραμικρό.

Ο Μητραλέξης παρά το γεγονός ότι ήταν έτοιμος να πεθάνει, καταφέρνει και μένει ζωντανός και όχι απλά μένει ζωντανός αλλά εκτελεί την αναγκαστική προσγείωση σε κοντινό σημείο από εκεί που είχαν πέσει οι Ιταλοί με τα αλεξίπτωτά τους.

Το έπος του Μητραλέξη ολοκληρώθηκε όταν με τη βοήθεια χωρικών που είχαν σπεύσει στο σημείο που είχε πέσει το ιταλικό βομβαρδιστικό, συνέλαβε τα τέσσερα (είχαν προλάβει να κάνουν χρήση των αλεξιπτώτων τους) από τα πέντε μέλη του αεροσκάφους αφού ο πιλότος είχε χάσει τη ζωή του κατά την πτώση στο έδαφος!

Σύμφωνα με μαρτυρίες των χωρικών, ο Μητραλέξης, αφού πρώτα προφύλαξε, προτάσσοντας το περίστροφό του, τους Ιταλούς αεροπόρους από το οργισμένο πλήθος που τους πλησίαζε με άγριες διαθέσεις, τους χαιρέτισε στρατιωτικά και τους συνέλαβε! Στη συνέχεια επιβίβασε τους τέσσερις Ιταλούς σε όχημα της Χωροφυλακής και τα παρέδωσε στη Στρατιωτική Διοίκηση Θεσσαλονίκης.

Το απίθανο αυτό περιστατικό, έγινε ευρέως γνωστό μέσω του ελληνικού και του ξένου Τύπου της εποχής εκείνης, ενίσχυσε σε πολύ σημαντικό βαθμό το φρόνημα και το θάρρος των στελεχών της Πολεμικής Αεροπορίας και, εν γένει, των ελληνικών ενόπλων δυνάμεων.

Οι Ιταλοί δημοσιογράφοι, μάλιστα, στην αρχή ισχυρίζονταν πως πρόκειται για ατύχημα, ωστόσο, η εφημερίδα «Πρωία», στο φύλλο της 17 Νοεμβρίου 1940, δημοσίευσε συνέντευξη του ανθυποσμηναγού Μπρουσόλο Γκαρμπάλδο, ενός από τους διασωθέντες, ο οποίος επιβεβαίωσε την ενέργεια του Μητραλέξη.

«Το συνάδελφο Μητραλέξην που κατά τη μεταφορά μας στη Θεσσαλονίκη, δεν παρέλειψε να μου πει ότι είναι ευτυχής για τη γνωριμία μας, θαυμάζω για την αυτοθυσία του, την ευγένεια και γενναιοψυχία του και σε ανταπόδοση των ευγενικών του αισθημάτων, του παρέδωσα σαν ενθύμιο της γνωριμίας μας, το ατομικό μου δελτίο ταυτότητος» είχε πει ο Ιταλός.

Ο ηρωικός ανθυποσμηναγός επιβεβαιωμένα έκανε πέντε καταρρίψεις στη διάρκεια του πολέμου και τιμήθηκε για την παράτολμη πράξη του με το Χρυσό Αριστείο Ανδρείας, την ανώτατη ηθική διάκριση που απονέμεται σε καιρό πολέμου. 

Αξίζει να σημειωθεί, μάλιστα, πως ο Μητραλέξης είναι ο μοναδικός Έλληνας Αεροπόρος στον οποίο απονεμήθηκε η διάκριση αυτή, ενώ διαρκούσε ο πόλεμος. 

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA