Μενού
  • Α-
  • Α+

Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ εκμεταλλεύτηκε την διαδικτυακή παρουσίαση Facebook Connect για να αποκαλύψει τα σχέδιά του για το μέλλον της εταιρείας, αλλά επιβεβαίωσε και τις φήμες των τελευταίων ημερών για μετονομασία της από Facebook σε Meta. Όλα αυτά, με έντονη έμφαση στο metaverse. Το Reader αναλύει βήμα προς βήμα τα όσα μάθαμε και απαντά σε σημαντικά ερωτήματα.

Διαβάστε ακόμη: Facebook: Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ ανακοίνωσε κι επίσημα τη μετονομασία του σε Meta

1.Τι ανακοινώθηκε από το Facebook;

Υπάρχει εδώ και καιρό η επίσημη τοποθέτηση στελεχών του Facebook πως η εταιρεία πρέπει να ετοιμαστεί για το μέλλον και την επόμενη μέρα της. Έτσι, ξεκίνησε εδώ και μερικά χρόνια και επενδύει στο σχεδιασμό για το metaverse, ένα ψηφιακό περιβάλλον που συνδυάζει τα στοιχεία των διάφορων εφαρμογών της, τις online αγορές και πωλήσεις προϊόντων, αλλά και των τεχνολογιών εικονικής πραγματικότητας (VR) και επαυξημένης πραγματικότητας (AR). Η επίσημη αλλαγή της επωνυμίας της εταιρείας (που θα αντικαταστήσει και τη μετοχή της στο χρηματιστήριο) θα γίνει την 1η Δεκεμβρίου.

2.Θα αλλάξει δηλαδή όνομα το Facebook;

Όχι, το Facebook, το Instagram, το WhatsApp και οι περισσότερες πλατφόρμες της εταιρείας Meta (πρώην Facebook) παραμένουν ως έχουν. Ίσως σε μετέπειτα χρονική στιγμή δούμε κάποιες ονομασίες να περιλαμβάνουν τον όρο «Meta» στον τίτλο τους (όταν πχ. μπουν στην εποχή του metaverse), αλλά στην παρούσα χρονική στιγμή δεν αλλάζει τίποτα. Πρώτη αλλαγή που ανακοινώθηκε είναι για τον τομέα της Oculus που ασχολείται με την εικονική πραγματικότητα και η οποία θα δει τις συσκευές της από τους πρώτους μήνες του 2022 να μετονομάζονται από Oculus Quest σε Meta Quest.

3.Γιατί ανακοινώθηκε τώρα το Meta;

Οι λόγοι είναι πολλοί. Ο πρώτος και σημαντικότερος είναι για τους επενδυτές και για να φανεί και δημόσια το όραμά του για την επόμενη μέρα της εταιρείας. Ο δεύτερος και επίσης σημαντικός είναι γιατί δεν έχει λογική η εταιρεία να έχει το όνομα ενός από τα προϊόντα της -ειδικά από τη στιγμή που είναι όλα κερδοφόρα και εξίσου σημαντικά. «Δεν μπορεί η επωνυμία μας να είναι τόσο στενά συνδεδεμένη με ένα προϊόν που δεν μπορεί να αντιπροσωπεύει τα όλα όσα κάνουμε σήμερα, πόσο μάλλον τα όσα θα κάνουμε στο μέλλον», σημείωσε χαρακτηριστικά. Ο τρίτος είναι πως το τελευταίο χρονικό διάστημα η κατάσταση με τις καταγγελίες εις βάρος του Facebook είναι αρκετές και σίγουρα ο Ζούκερμπεργκ θέλει να αποχωριστεί το συντομότερο δυνατόν την ονομασία για την εταιρεία του. Άλλωστε και η Google έχει κάνει το ίδιο με το Alphabet

4.Τι αλλάζει στην καθημερινότητα των χρηστών;

Στην παρούσα φάση, απολύτως τίποτα. Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ εκμεταλλεύτηκε τις συγκυρίες για να ανοίξει τα χαρτιά του για το μέλλον και ουσιαστικά ίδρυσε μια θυγατρική πλατφόρμα. Τόνισε και σε δηλώσεις του μετά την παρουσίαση άλλωστε πως το metaverse που είναι η επόμενη μέρα στο διαδίκτυο, την επικοινωνία και το εμπόριο δεν μπορεί να είναι πρωτοβουλία μιας εταιρείας, απλά κάποιος έπρεπε να κάνει το πρώτο βήμα. Ουσιαστικά, η επόμενη μέρα του Facebook με τα εικονικά δωμάτια, τις ηλεκτρονικές αγορές, την εικονική αλληλεπίδραση και όλα όσα παρουσιάστηκαν, θα αφορούν χρήστες των επόμενων αρκετών ετών. Και συγκεκριμένα, θα αφορούν όσους θέλουν να μπουν σε αυτόν τον εικονικό κόσμο. Το Facebook (νυν Meta) έχει επενδύσει αρκετά χρήματα το τελευταίο χρονικό διάστημα στο κομμάτι της εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας, ξεκινώντας με την εταιρεία Oculus to 2014 και ένα τίμημα που άγγιξε τα 2 δισ. δολάρια. H Oculus έχει σχεδιάσει και παράγει τα Oculus Quest VR headsets και πάνω σε αυτά έχει δημιουργηθεί ένα μεγάλο οικοσύστημα

5.Θα χρειάζομαι κάτι για να απολαύσω τις παροχές του Metaverse;

Το Facebook και όλες οι υπόλοιπες υπηρεσίες της εταιρείας Meta θα συνεχίσουν να λειτουργούν ως έχουν, με τις όποιες βελτιώσεις γίνουν στην πορεία των ετών. Απλά, όσοι αποκτήσουν και τον κατάλληλο εξοπλισμό θα μπορούν να μπουν σε αυτόν τον εικονικό κόσμο και να συναντήσουν φίλους και συναδέλφους, να κάνουν online συνεδρίες με φίλους και πελάτες ή ακόμη και να αθληθούν.

7.Άρα χρειάζομαι κάποια συσκευή;

Ναι, προφανώς. Για να απολαύσει κανείς τον κόσμο της επαυξημένης ή εικονικής πραγματικότητας απαιτείται και μια σχετική συσκευή. Οι συσκευές εικονικής πραγματικότητας προβάλλουν στο χρήστη κάτι που δεν βρίσκεται στο χώρο του και τον μεταφέρουν σε ένα άλλο περιβάλλον. Συνήθως είναι μεγάλες κάσκες που αποκλείουν και την επαφή με τον έξω κόσμο και ως εκ τούτου απαιτείται και προσοχή στην χρήση τους. Οι συσκευές επαυξημένης πραγματικότητας προβάλλουν τον πραγματικό κόσμο και πάνω σε αυτόν προσαρμόζουν διάφορες σημάνσεις ή κάνουν προβολές αντικειμένων, από κάτι απλό, έως κάτι αρκετά πιο σύνθετο. Για να ζήσετε πχ. αυτήν την άσκηση με φίλους σας κάνοντας ποδήλατο, θα χρειαστείτε ένα σετ γυαλιών σαν αυτό που ήδη ετοιμάζει η εταιρεία Meta με την Ray-Ban και ουσιαστικά θα προβάλλει τους άλλους συν-ασκούμενους στο χώρο σας, χωρίς αυτοί να είναι εκεί. Για να μπείτε σε μια συνάντηση με έναν πελάτη σας σε ένα ψηφιακό δωμάτιο, θα χρειαστείτε και οι δύο μια κάσκα εικονικής πραγματικότητας.

8.Η Meta τι θα κερδίσει από όλο αυτό;

Σε πρώτη φάση, είναι το επόμενο στάδιο των υπηρεσιών της. Και η επικοινωνία θα μπορεί να γίνεται πιο πλούσια μέσα από έναν εικονικό κόσμο, αλλά και θα μπορούν να πωλούνται διάφορες έξτρα υπηρεσίες. Σκεφτείτε πχ. το χώρο εργασίας ή συναντήσεων. Θα μπορεί η Meta να δημιουργήσει ένα ηλεκτρονικό κατάστημα με έτοιμες κατασκευές χώρων γραφείου ή και εξωτερικών τμημάτων ενός πολυτελούς κήπου που θα έχει δημιουργηθεί από αρχιτέκτονες και οι οποίοι θα τον πουλάνε. Για να χρησιμοποιηθεί αυτός ο χώρος, ο χρήστης θα πρέπει και να χρησιμοποιεί τις πλατφόρμες της Meta, αλλά και σχετικό εξοπλισμό (από τον οποίο η Meta θα έχει έσοδα).

9.Θα είναι προσιτό σε όλους;

Η εποχή του metaverse περιλαμβάνει πολλές και διαφορετικές εκδοχές. Σαφώς και ένας εικονικός κόσμος απαιτεί μια επένδυση σε εξοπλισμό, αλλά σίγουρα η Meta θα προσφέρει πολλές και διαφορετικές λύσεις. Άλλωστε η μαζικότητα των υπηρεσιών της αποδεικνύει πως η επιτυχία έρχεται από τους πολλούς. Έτσι, θα υπάρχουν οι πιο ακριβές κάσκες εικονικής/επαυξημένης πραγματικότητας, αλλά θα υπάρχουν και οι πιο απλές λύσεις που θα περιορίζονται πχ. σε συζητήσεις με φίλους. Ήδη διέρρευσε και η πρώτη εικόνα από το πρώτο smartwatch που ετοίμαζε έτσι κι αλλιώς το Facebook εδώ και καιρό και αποδεικνύει πως θα έχει κάμερα και στο μπροστινό τμήμα του. Αυτό από μόνο του αποδεικνύει πως θα μπορεί ο χρήστης να μεταφέρεται στις οθόνες/γυαλιά/κάσκες φίλων του στο μέλλον, απλά με τη χρήση ενός ρολογιού.

10. Πόσο ακριβός θα είναι ο εξοπλισμός;

Προς το παρόν τιμές υπάρχουν μόνο για τα προϊόντα που ξέρουμε, δηλαδή τα Oculus Quest (Meta Quest) VR headsets. Για την τιμολογιακή πολιτική που θα ακολουθήσει η Meta πχ. στο smartwatch ή στα νέα headsets της θα πρέπει να περιμένουμε. Ήδη πάντως ανακοινώθηκε και η ανάπτυξη ενός νέου και εξελιγμένου headset με την κωδική ονομασία Project Cambria που θα συνδυάσει στοιχεία AR και VR και θα υποστηρίζει εξελιγμένες τεχνολογίες, όπως πχ. την παρακολούθηση κίνησης του ματιού.

11.Γιατί «Meta»;

Προφανώς το Facebook θέλει να συνδέσει πρώτο το όνομά του με τον όρο metaverse που θα μας απασχολήσει όλους με τον ένα ή τον άλλο τρόπο στο μέλλον. Από την άλλη, ο Ζούκερμπεργκ δήλωσε στην παρουσίαση ότι ο όρος έρχεται από το ελληνικό «μετά» και ουσιαστικά μαρτυρά την μετάβαση στην επόμενη μέρα.