Μενού
  • Α-
  • Α+

Το cloud gaming προωθείται από τις εταιρείες τεχνολογίας ως το επόμενο μεγάλο σχέδιο για επέκταση σε νέα δημογραφικά και περαιτέρω αύξηση των εσόδων. Η Google μπήκε κι αυτή στο παιχνίδι τον Νοέμβριο του 2019 με το Google Stadia, αλλά το project εγκαταλείπεται αφού δεν κέρδισε το στοίχημα με το κοινό. Τι έφταιξε και δεν πήγαν όλα όπως τα υπολόγιζε η αμερικανική εταιρεία;

Διαβάστε ακόμη: FIFA: Το videogame που έγραψε ιστορία για μία 30ετία αλλάζει όνομα

To στοίχημα του cloud gaming

Η πίτα του gaming είναι μοιρασμένη σε πολύ συγκεκριμένες εταιρείες και πολύ δύσκολα μπορεί να μπει κάποιος σφήνα. Κάπως έτσι άρχισαν τα δειλά βήματα για το παιχνίδι με τη βοήθεια του cloud computing. Τι ισχύει σε αυτήν την περίπτωση και πόσο διαφορετική είναι η εμπειρία του χρήστη; Αν ήθελε να εξηγήσει κανείς απλά το πως λειτουργεί το cloud gaming θα μπορούσε να πει πως ο χρήστης μπορεί να παίζει τα αγαπημένα του παιχνίδια χωρίς να χρειάζεται να έχει καν κονσόλα ή υπολογιστή. Το game που απολαμβάνει βρίσκεται σε ένα απομακρυσμένο σύστημα και απλά μέσα από τον browser του υπολογιστή του (ή και την εφαρμογή μιας smart TV), το μόνο που κάνει είναι να απολαμβάνει την εικόνα που μεταφέρεται με την τεχνολογία του streaming.

Οι δυσκολίες

To gaming μέσω cloud έχει μια βασική δυσκολία, καθώς δεν υπάρχει σε όλο τον πλανήτη η σχετική υποδομή. Και ιδιαίτερα επειδή το παιχνίδι μεταφέρεται μέσω εικόνας και ήχου από ένα απομακρυσμένο σημείο, ακόμη και γρήγορες συνδέσεις με σκαμπανεβάσματα, χαλούν την εμπειρία. Το στοίχημα της Google ήταν μεγάλο, καθώς θα έπρεπε να αξιοποιήσει τις υποδομές της για να προσφέρει το καλύτερο δυνατό στον τελικό καταναλωτή, τη στιγμή που το… παραδοσιακό gaming έχει φτάσει στα επίπεδα εικόνας 4Κ με πάρα πολλές σύγχρονες τεχνολογίες. Έτσι, άνοιξε την υπηρεσία της σε λίγες αγορές του πλανήτη, κάτι που από μόνο του ήταν μεγάλο πρόβλημα. 

Το ξεκίνημα

Η υπηρεσία Google Stadia λανσαρίστηκε τον Οκτώβριο του 2018 σε ένα κλειστό κύκλο χρηστών με την κωδική ονομασία Project Stream και με τη βοήθεια του Assassin’s Creed Odyssey. Διαθέσιμο στις μεγάλες αγορές του πλανήτη έγινε ως Google Stadia στις 19 Νοεμβρίου του 2019. Για την καλύτερη προσέγγιση της αγοράς, η Google προσέλαβε τον Phil Harrison, που έχει περάσει κι από πολλές μεγάλες εταιρείες του gaming και σιγά-σιγά άρχισε να ενισχύεται η ομάδα και με άλλους βετεράνους του χώρου. Ένας από αυτούς ήταν και η Jade Raymond, ένα από τα στελέχη που εργάστηκαν στην Ubisoft για τη σειρά Assassin’s Creed και στη συνέχεια έγιναν προσλήψεις για το πρώτο ιδιόκτητο studio που ιδρύθηκε στο Μόντρεαλ το 2019 και το δεύτερο που ακολούθησε τον Μάρτιο του 2020 στο Λος Άντζελες.

Η αρχή του τέλους

H μέτρια εμπορική πορεία και η αδυναμία εξασφάλισης συνεργασιών σε πολλαπλά επίπεδα αρχίζει να δημιουργεί τριγμούς στο εσωτερικό της εταιρείας και στις αρχές Φεβρουαρίου του 2021 τα studio της Google αρχίζουν να συρρικνώνονται και να κλείνουν. Η εξέλιξη αυτή φέρνει και την παραίτηση της Jade Raymond και εκεί η αγορά αρχίζει να αντιλαμβάνεται ότι αρχίζουμε να μετράμε αντίστροφα. Τον Μάιο του 2021, άλλα 6 υψηλόβαθμα στελέχη φεύγουν από την Google και ακολουθούν τη Raymond στο νέο της εγχείρημα, ένα ανεξάρτητο studio.

Η τελική ευθεία

Παρά τις προσπάθειες για επενδύσεις και μεγαλύτερο μερίδιο στους δημιουργούς που ανακοίνωσε η Google τον Ιούλιο του 2021, ελάχιστοι ακολούθησαν. Έτσι, φτάσαμε στις τελευταίες ημέρες, όταν και η εταιρεία ανακοίνωσε πως στις 18 Ιανουαρίου 2023 τερματίζει το Google Stadia και πως θα αποζημιώσει όλους τους καταναλωτές που αγόρασαν σχετικό hardware και games μέσα από το ηλεκτρονικό της κατάστημα.

Τι έφταιξε;

Πολλά είναι τα σημεία που θα μπορούσε να πατήσει κανείς για να απαντήσει στο ερώτημα «τι έφταιξε». Το βασικότερο όμως είναι ότι αν και η Google είναι κυρίαρχη δύναμη στο διαδίκτυο και σε πολλές άλλες πλατφόρμες, στο gaming δεν κατάφερε να δημιουργήσει την υποδομή για να προσφέρει νέα παιχνίδια σε τακτά χρονικά διαστήματα. Την ίδια στιγμή, η Microsoft με το Xbox Cloud Gaming (τη δική της πρόταση στην τεχνολογία αυτή) εξαγόραζε το ένα στούντιο πίσω από το άλλο και κάθε μήνα προσέφερε και νέους τίτλους στους συνδρομητές του Xbox Game Pass. Μένει πλέον να δούμε αν η Google επιχειρήσει ξανά άνοιγμα προς κάποια κατεύθυνση στην αγορά των games ή και αν θα πουλήσει την τεχνολογία της σε κάποια άλλη εταιρεία που υπάρχει ήδη στο χώρο.