Μενού
  • Α-
  • Α+

Ο μετασχηματισμός της αυτοκίνησης, ο οποίος αναμένεται να κορυφωθεί το 2030, έχει ξεκινήσει και στη χώρα μας με αιχμή του δόρατος τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Εδώ και πολλά χρόνια μαίνεται ένας τεχνολογικός πόλεμος επικράτησης διαφόρων εναλλακτικών τρόπων κίνησης των αυτοκινήτων, ωστόσο το τοπίο ξεκαθαρίζει υπέρ των αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων μπαταρίας και των plug in υβριδικών. Τα δεύτερα παίζουν ένα σημαντικό ρόλο για το ομαλό πέρασμα στην εποχή της απόλυτης επικράτησης των αμιγώς ηλεκτρικών.

Διαβάστε ακόμα: Η Αστυπάλαια ανοίγει τον δρόμο και για άλλες πράσινες επενδύσεις στην Ελλάδα

Η ηλεκτροκίνηση αναμένεται να πορευτεί χέρι – χέρι με τους συμβατικούς κινητήρες εσωτερικής καύσης -βενζίνης, diesel ή διπλού καυσίμου (CNG και LPG)- για την επόμενη δεκαετία, τουλάχιστον σε επίπεδο επιβατικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης.

Ήδη, ωστόσο, τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Ελλάδα, τα αμιγώς ηλεκτρικά και plug in υβριδικά μοντέλα δείχνουν τα δόντια τους. Το πρώτο τετράμηνο του 2021 το ποσοστό ταξινομήσεων στο σύνολο των νέων επιβατικών αυτοκινήτων στη χώρα μας των παραπάνω μοντέλων ήταν 5,43% όταν το 2020 το ποσοστό αυτό δεν ξεπερνούσε το 0.9%.

Για να γίνει κατανοητή η ραγδαία επέλαση ηλεκτρικών και plug in υβριδικών μοντέλων στη χώρα μας, αξίζει να σημειώσουμε ότι από τα 36 διαθέσιμα μοντέλα στην ελληνική αγορά το 2020, πλέον φτάσαμε στα 76, σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων.

Τιμές και επιδοτήσεις

Τα ηλεκτρικά και plug in υβριδικά μοντέλα αυτοκινήτων και μοτοσικλετών έχουν, από το καλοκαίρι του 2020, ενταχθεί στο πρόγραμμα προώθησης της ηλεκτροκίνησης «Κινούμαι Ηλεκτρικά».

Τα plug in υβριδικά μοντέλα δεν επιδοτούνται για ιδιωτική χρήση αλλά μόνο για εταιρική, ενώ ο κάτοχός τους απαλλάσσεται από το φόρο εταιρικής χρήσης. Αντίθετα, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με αξία προ φόρων έως 40.000 ευρώ, επιδοτούνται με 20% της αξίας τους και έως 6.000 ευρώ από το πρόγραμμα. Το πρόγραμμα επιδοτεί επίσης τους ταχυφορτιστές σπιτιού, τα ηλεκτρικά ποδήλατα και τις ηλεκτρικές μοτοσικλέτες.

Ειδικά στην περίπτωση των κατοίκων της Αστυπάλαιας, τα ποσά επιδότησης διπλασιάζονται, με στόχο ο μετασχηματισμός του νησιού να είναι άμεσο και να αποτελέσει σημείο αναφοράς του μετασχηματισμού της αυτοκίνησης.

Οι τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχουν ένα τεράστιο εύρος, ειδικά όσο τα μοντέλα που παρουσιάζονται αυξάνονται. Με την επιδότηση, μερικά μικρά μοντέλα της κατηγορίας A στη χώρα μας ξεκινούν ακόμα και κάτω από 20.000 ευρώ, ενώ για ένα τυπικό μικρό – μεσαίο οικογενειακό, αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο, θα πρέπει κανείς να υπολογίζει ένα κόστος 30 – 35.000 ευρώ με την επιδότηση.

Παρότι αρκετά πιο ακριβά συγκριτικά με τα συμβατικά μοντέλα, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αναμένεται ότι έως και το 2027 θα έχουν πλέον παραπλήσιες ή και χαμηλότερες τιμές, λόγω της σημαντικής μείωσης του κόστους των μπαταριών τους, που σήμερα αναλογούν στο 50% της αξίας τους.

Πόσο μακριά πάνε τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Για τα plug in υβριδικά μοντέλα η ύπαρξη κινητήρα εσωτερικής καύσης -που λειτουργεί είτε ως γεννήτρια είτε και ως κύρια πηγή ισχύος- σημαίνει ότι δεν υπάρχει κανένα θέμα εμβέλειας ή αυτονομίας.

Τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα μπαταρίας έχουν εμβέλεια κίνησης με μια πλήρη φόρτιση των μπαταριών τους που ξεκινά από τα 150 και φτάνει έως και τα 600 χιλιόμετρα. Ένας μέσος όρος αυτονομίας κυμαίνεται στα 250 – 350 χιλιόμετρα, σε πραγματικές συνθήκες.

Σε ταχυφορτιστές 100 kWh τα περισσότερα σύγχρονα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούν να ανακτήσουν έως και το 80% της χωρητικότητας των μπαταριών τους σε χρόνους που κυμαίνονται από μισή έως μια ώρα. Τέτοιους όμως ταχυφορτιστές στη χώρα μας έχουμε ελάχιστους, ενώ η συνήθης ισχύς των δημόσιων φορτιστών είναι τα 22 kWh. Στο δίκτυο των αυτοκινητοδρόμων υπάρχουν και αρκετοί ταχυφορτιστές συνεχούς ρεύματος 50 kWh.

Η εμβέλεια των σύγχρονων ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι πλέον αρκετά μεγάλη, ωστόσο το δίκτυο φόρτισης δεν έχει το εύρος και τη γεωγραφική κάλυψη που απαιτείται για μια μαζική μεταστροφή στην ηλεκτροκίνηση. Από την άλλη πλευρά, όσο αυξάνονται οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων, συμπαρασύρουν και επενδύσεις σε δημόσιους σταθμούς φόρτισης, με αποτέλεσμα αυτοί να πολλαπλασιάζονται με ταχείς ρυθμούς.

Παρά τα προβλήματα υποδομής, η ηλεκτροκίνηση δεν αποτελεί απλά μια τάση. Ήρθε όχι μόνο για να μείνει αλλά και για να επικρατήσει απόλυτα, δεδομένων των τεράστιων λειτουργικών και περιβαλλοντικών πλεονεκτημάτων της.

Δείτε εδώ όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της ελληνικής αγοράς

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA