Ένα πυροσβεστικό αεροσκάφος τύπου Canadair CL-215 κατέπεσε στην Κάρυστο, κατά τη διάρκεια της κατάσβεσης της μεγάλης φωτιάς στον Πλατανιστό. Δεν έχει γίνει γνωστό ακόμα πόσο ετών ήταν το συγκεκριμένο αεροσκάφος, ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι η παραγωγή του συγκεκριμένου μοντέλου γινόταν την περίοδο 1969 - 1990.
Ποια είναι η αποστολή του Canadair CL-215 στην Ελλάδα
Σύμφωνα με την Πολεμική Αεροπορία, κύρια αποστολή του είναι η αεροπυρόσβεση, αλλά χρησιμοποιείται και σε αποστολές έρευνας και διάσωσης.
Έχει τη δυνατότητα λήψης 5.000 λίτρων νερού σε δώδεκα δευτερόλεπτα. Φέρει δίχρωμη παραλλαγή με κίτρινο και κόκκινο χρώμα.
Τα Canadair CL-215 έχουν δυνατότητα προσθαλάσσωσης σε λίμνες ή θάλασσα με σκοπό την πλήρωση των δεξαμενών τους με νερό. Εναλλακτικά μπορεί να χρησιμοποιηθεί επιβραδυντικό υγρό.
Μια σχετικά άγνωστη πτυχή του επιχειρησιακού έργου του αεροσκάφους είναι η έρευνα και η διάσωση. Μπορεί να προσθαλασσωθεί και να περισυλλέξει ναυαγούς με τη βοήθεια λέμβου που μεταφέρεται στην άτρακτο.
Μέχρι την εμφάνιση του ελικοπτέρου αυτός ήταν άλλωστε ο μόνος τρόπος διάσωσης από αέρος, αποστολή που αναλάμβαναν στο παρελθόν οι αεράκατοι.
Τεχνικά χαρακτηριστικά/Επιδόσεις
- Πλήρωμα: 2
- Κινητήρες: 2 εμβολοφόροι κινητήρες PRATT AND WHITNEY R-2800CA3, 2100 SHP
- Εκπέτασμα Πτερύγων: 28.60μ
- Μήκος: 19.82μ
- Μέγιστη ταχύτητα: 350χλμ την ώρα
Ιστορία
Το CL-215 είναι γνωστό με πολλά παρατσούκλια, ανάλογα με το που χρησιμοποιούνται. Στη Γαλλία και την Ελλάδα είναι γνωστά ως Canadair (Κανανταίρ) από την κατασκευάστρια εταιρεία τους. Κατασκευαζόταν την περίοδο 1969 - 1990 στον Καναδά.
Στον δυτικό Καναδά είναι γνωστά ως Πάπιες (Ducks). Οι περισσότεροι χρήστες πάντως τα αποκαλούν Scoopers ενώ τα CL-215T and CL-415 είναι γνωστά ως Super Scoopers λόγω των αυξημένων επιδόσεών τους.
Το CL-215 έχει τη δυνατότητα να πραγματοποιήσει υδροληψίες από λίμνες, ποτάμια ή την ανοιχτή θάλασσα.
Ο απαιτούμενος χρόνος μέχρι να γεμίσει τις δεξαμενές του με 5,455 λίτρα νερού είναι μόλις δέκα δευτερόλεπτα, το οποίο μπορεί να εμπλουτίσει με επιβραδυντικό αφρό και να ρίξει στη φωτιά, επαναλαμβάνοντας τη διαδικασία χωρίς να χρειάζεται να επιστρέψει στη βάση του για να εφοδιαστεί με νερό.
Εφόσον υπάρχει δυνατότητα υδροληψίας σε κοντινή απόσταση από το μέτωπο της φωτιάς, το CL-215 μπορεί να παραδώσει από 75 έως 125 φορτία νερού σε μία μέρα, ενισχύοντας τις προσπάθειες της πυρόσβεσης.
Το CL-215, πέρα από τη διαμόρφωση εναέριας πυρόσβεσης, μπορεί να διαμορφωθεί για αποστολές θαλάσσιας περιπολίας, έρευνας και διάσωσης και μεταφοράς προσωπικού και φορτίου.
Το 1987 ανακοινώθηκε η έκδοση CL-215T, με βελτιώσεις στην ευστάθεια του αεροσκάφους από αλλαγές στις πτέρυγες και το κάθετο σταθερό και δυνατότερους κινητήρες τουρμοπρόπ Pratt and Whitney.
Η Canadair μετέτρεψε δύο αεροσκάφη το 1989 ως αεροσκάφη εξέλιξης και η πρώτη πτήση έγινε στις 8 Ιουνίου 1989. Παρόλα αυτά η Canadair επέλεξε να μην κατασκευάσει καινούρια αεροσκάφη, αλλά πρόσφερε πακέτα αναβάθμισης στο νέο επίπεδο, εξελίσσοντας το CL-415 αντ'αυτού.
Τον Φεβρουάριο του 2006 η Bombardier ανακοίνωσε πως θα προσφέρει ξανά πακέτα αναβάθμισης για τους χρήστες του CL-215.
Canadair CL-415
Νεότερο αεροσκάφος είναι το Bombardier (πρώην Canadair) CL-415 (SuperScooper). Πρόκειται για Καναδικό αμφίβιο αεροσκάφος, ειδικά σχεδιασμένο για ρόλους αεροπυρόσβεσης. Είναι το μόνο αεροσκάφος σχεδιασμένο και κατασκευασμένο αποκλειστικά για αυτόν τον ρόλο και βασίζεται στο CL-215 της ίδιας εταιρίας.
Το CL-415 έκανε την πρώτη του πτήση το Δεκέμβριο του 1993 και οι πρώτες παραδόσεις άρχισαν τον Νοέμβριο του 1994. Εφοδιάζεται από δύο νέους τουρμποπρόπ κινητήρες Pratt & Whitney Canada PW123AF, αντικαθιστώντας τους εμβολοφόρους κινητήρες του CL-215, ενώ έχει και αναβαθμισμένο κόκπιτ υγρών κρυστάλλων. Επίσης έγιναν πολλές αεροδυναμικές βελτιώσεις με την προσθήκη πτερυγίων και τον επανασχεδιασμό μερών της ατράκτου.
Το CL-415 έχει ικανότητα υδροληψίας μέχρι 6.140 λίτρων νερού από υδάτινες επιφάνειες (θάλασσες, λίμνες) που βρίσκονται κοντά στην περιοχή της πυρκαγιάς, το οποίο μπορεί να εμπλουτίσει με επιβραδυντικό αφρό και να το επιρρίψει στη φωτιά, επαναλαμβάνοντας τη διαδικασία χωρίς να χρειάζεται να επιστρέψει στην βάση του για ανεφοδιασμό.
Επίσης σχεδιάστηκε έτσι ώστε να μπορεί να ρίχνει μεγάλες ποσότητες επιβραδυντικού υγρού, στα πρώτα στάδια της φωτιάς, αποτρέποντας την από το να βγει εκτός ελέγχου.
Παράλληλα έγινε διαθέσιμη και μία έκδοση πολλαπλών ρόλων του CL-415 (CL-415MP) για χρήση ως αεροσκάφος έρευνας και διάσωσης ή ελαφρύ μεταγωγικό.
Προωθητικό σύστημα. Το προωθητικό σύστημα αποτελείται από δυο ελικοστροβιλοκινητήρες τύπου P&W 123 AF, μεγιστη ισχύος 4766 h.p. Ο κινητήρας κινεί μια τετράφυλλη έλικα της Hamilton Standard, την 14SF, σταθερής ταχύτητας, διαμέτρου 3,79 m κατασκευασμένη από συνθετικά υλικά. Τύπος PW 123 AF: Μήκος 2,133 m; Διάμετρος 0,660 m; Ύψος 0,838 m; “ξηρό” βάρος 450 kg.
Τα καύσιμα του αεροσκάφους περιέχονται σε δεξαμενές στην πτέρυγα με συνολικό βάρος 4650 kg.
Viking Air CL-515
Η παραγωγή του CL-415 από την Bombardier σταμάτησε το 2015. Το 2016 η Viking Air απέκτησε τα δικαιώματα των CL-215, CL-215T και CL-415 και το 2018 άρχισε να δουλεύει πάνω στον διάδοχο τους, το Viking Air CL-515.
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.