Μενού
  • Α-
  • Α+

Αναστάτωση επικρατεί στους κόλπους του κλάδου των διανομέων μετά την αναδιάταξη του εργασιακού χάρτη, που προωθεί η efood, η μεγαλύτερη εταιρεία delivery με 3.000 διανομείς σε όλη τη χώρα, μέσω της αλλαγής της εργασιακής σχέσης τμήματος του προσωπικού της από συμβασιούχους σε freelancer. 

Διαβάστε ακόμη: Efood - Πατέλης: Ο νέος εργασιακός νόμος έδωσε επιπλέον δικαιώματα στους ντελιβεραδες

Η μη ανανέωση των τρίμηνων συμβάσεων απασχολούμενων στην εταιρεία, που κατατάχθηκαν στο επίπεδο 3 του εσωτερικού συστήματος αξιολόγησης απόδοσης και η αντιπρόταση για συνέχιση της εργασιακής σχέσης τους με την efood ως αυτοαπασχολούμενοι δημιουργεί νέα δεδομένα στον χώρο. 

Ηδη από τον περασμένο Ιούλιο η εταιρεία είχε ξεκινήσει τη διαδικασία πρόσληψης προσωπικού και με την μορφή παροχής ανεξάρτητων υπηρεσιών, εγκαινιάζοντας το «συνεργατικό» σχήμα. Το νέο μοντέλο συνεργασίας προέβλεπε συνολικά 4.000 προσλήψεις διανομέων με την εταιρεία να προτείνει στους ενδιαφερόμενους επιλογή μισθωτής εργασίας ή εξωτερικής συνεργασίας (αυτοαπασχολούμενος/ελεύθερος επαγγελματίας). 

Οι εξελίξεις αυτές προκάλεσαν την έντονη αντίδραση των διανομέων, που έχουν προγραμματίσει συνελεύσεις τις επόμενες μέρες, προαναγγέλλοντας κινητοποιήσεις. Αντιδράσεις για το θέμα υπήρξαν τόσο από τον ΣΥΡΙΖΑ όσο και από το ΚΚΕ ενώ τα social media κατακλύστηκαν από αρνητικά σχόλια. Από την πλευρά της η εταιρεία αφού αναφέρεται στην «αδιαπραγμάτευτη στάση της efood για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των διανομέων» αποδοκιμάζει το εταιρικό μήνυμα, που έστειλε στους διανομείς της, καθώς «δεν εκφράζει τη φιλοσοφία και την κουλτούρα της».  

Efood: Αλλαγή εργασιακής σχέσης μέσω μηνύματος 

«Αγαπητέ Rider, στο πλαίσιο της αύξησης της παραγωγικότητας του στόλου και της ευρύτερης στρατηγικής της εταιρείας, θα θέλαμε να σου προτείνουμε να συμμετάσχεις και εσύ στο σχήμα συνεργασίας freelancing». Ο πρόλογος του μηνύματος, που έλαβε μεγάλος αριθμός διανομέων της efood στο κινητό τους αιφνιδίασε με τη συνέχεια να θέτει τα νέα δεδομένα σε άμεση υλοποίηση. «Θέλουμε να συνεχίσουμε τη συνεργασία μας αλλά με βάση τα παραπάνω και το batch σου (το οποίο προκύπτει από διάφορες αιτίες), εκτιμούμε ότι θα ήταν καλύτερο να συνεχίσεις να εργάζεσαι ως freelancer… Σε διαφορετική περίπτωση, θα θέλαμε να σε ενημερώσουμε ότι δεν υπάρχει δυνατότητα ανανέωσης της υπάρχουσας σύμβασης…».  

Οι διανομείς αντιδρούν και προετοιμάζουν κινητοποιήσεις

Αμεση ήταν η απάντηση από το Συνδικάτο Εργατοϋπαλλήλων Επισιτισμού,Τουρισμού Ξενοδοχείων και συναφών επαγγελμάτων του νομού Αττικής, κάνοντας λόγο για απαλλαγή της εταιρείας «από τα εργατικά και ασφαλιστικά δικαιώματα των διανομέων» και για απολύσεις μέσω του «συνεργατικού» μοντέλου. «Κανένας συνάδελφος διανομέας δεν πρέπει να δεχτεί να του επιβάλλει η εταιρεία το “συνεργατικό” μοντέλο. Αυτό το μοντέλο δεν εφαρμόζεται από την εταιρεία για να επωφεληθούν οι μόνιμοι διανομείς. Αλλά για να απαλλαγεί από τα δικαιώματα όσων δουλεύουν σταθερά και έχουν ήδη πολλές ανανεώσεις 3μηνων συμβάσεων», αναφέρει το συνδικάτο στην ανακοίνωσή του με τον τίτλο, «H efood μετατρέπει τους διανομείς από ήρωες σε εργαζόμενους χωρίς δικαιώματα!», καλώντας σε συνέλευση διανομέων την προσεχή Κυριακή. 

Στο ίδιο πνεύμα και πλήρως αντίθετη με την αλλαγή της μισθωτής εργασίας δηλώνει και η Επιτροπή Αγώνα Διανομέων Θεσσαλονίκης ανακοινώνοντας ότι θα πραγματοποιηθεί συνέλευση για το θέμα αυτό τη Δευτέρα. «Η εταιρεία της efood αφού μας χρησιμοποίησε εδώ και έναν χρόνο για να εδραιωθεί στην αγορά, αφού δουλέψαμε βάζοντας τις ζωές μας σε κίνδυνο σε ακραίες καιρικές συνθήκες, την περίοδο του lockdown, τη διάρκεια του καλοκαιριού όπου πολλοί συνάδελφοι δεν είχαν ούτε άδεια, πετώντας μας το τυράκι των bonus, τώρα μας πετά κυριολεκτικά στο δρόμο!».  

Η efood αποδοκιμάζει το μήνυμα της προς τους διανομείς

Στην ανακοίνωση, που εξέδωσε η efood μετά τις αντιδράσεις υπογραμμίζει «τη λανθασμένη διατύπωση της πρόσφατης επικοινωνίας που έγινε προς 115 διανομείς των οποίων η σύμβαση λήγει στις 30 Σεπτεμβρίου 2021», που «δεν εκφράζει τη φιλοσοφία και τη κουλτούρα της εταιρείας και σε καμία περίπτωση δεν ήταν εκβιαστική». Η εταιρεία σημειώνει ότι το μήνυμα αυτό «ουδεμία πρόθεση είχε να δημιουργήσει κλίμα ανασφάλειας στους διανομείς, αλλά αντιθέτως να προσφέρει, σε όσους το επιθυμούν και λήγει η σύμβασή τους, έναν νέο τρόπο συνεργασίας με την εταιρεία που θα λειτουργήσει θετικά προς τις δύο πλευρές». 

Αναφερόμενη δε, στο μοντέλο ανεξάρτητης συνεργασίας (freelancer), η efood επισημαίνει ότι «οι συνεργάτες - διανομείς απολαμβάνουν ανταγωνιστικές αποδοχές, αμοιβή ανά παραγγελία, πρόσθετη αμοιβή ανάλογα με τις χιλιομετρικές αποστάσεις, παροχή επαγγελματικού εξοπλισμού, προσωπικό προγραμματισμό στις ώρες και ημέρες εργασίας, απόλυτο έλεγχο των αποδοχών τους και εκπαίδευση».

Η εξαγορά από τον γερμανικό κολοσσό και το ανταγωνιστικό πακέτο εργασίας 

Οταν το 2012 ιδρύθηκε η efood παρέχοντας υπηρεσίες online delivery κανείς δεν θα μπορούσε να προβλέψει τη μετέπειτα εντυπωσιακή εξέλιξή της. Τρία μόλις χρόνια αργότερα η εταιρεία εξαγοράστηκε από τη γερμανική Delivery Hero με παρουσία σε 40 χώρες έναντι του ποσού των 21 εκατ. ευρώ. Σήμερα η εταιρεία δραστηριοποιείται σε ένα πεδίο παραγγελιών από 15.000 καταστήματα σε 90 πόλεις της Ελλάδας, που εκτός της εστίασης απλώνεται σε όλο το εύρος της αγοράς (μανάβικα, ιχθυοπωλεία, μίνι μάρκετ, κρεοπωλεία, ζαχαροπλαστεία, κάβες, μπαρ και φούρνοι). 

Η δυναμική της efood κατά τη διάρκεια της προηγούμενης τριετίας ήταν τέτοια, που κυριολεκτικά «σάρωσε» από τον χώρο της εστίασης όλους τους διανομείς. Σε έναν χώρο όπου το πάγιο αίτημα των διανομέων ήταν η τήρηση της εργατικής νομοθεσίας οι συνθήκες εργασίες, που προσέφερε η εταιρεία, την έφερε σε πλεονεκτική θέση έναντι του ανταγωνισμού. Χαρακτηριστική είναι ανακοίνωση του συνδικάτου διανομέων ένα σχεδόν χρόνο πριν.  

«Ας δούμε λοιπόν ποια είναι τα στοιχεία που διαφοροποιούν την e-food από το μέσο όρο της αγοράς. Στην efood οι εργαζόμενοι έχουν πλήρη ασφάλιση για τις ώρες που εργάζονται, δώρα, άδειες, επιδόματα, τριετίες, προσαυξήσεις νυχτερινών, Κυριακής και Αργιών. Επίσης, οι ταχυδιανομείς της efood αποζημιώνονται με το 15% επί του βασικού μισθού για τη χρήση και τη συντήρηση του ιδιόκτητου δικύκλου, όπως μεταξύ άλλων, ορίζει ο νόμος 4611/2019 που κερδήθηκε μέσα από τους αγώνες του σωματείου αλλά και τη στήριξη χιλιάδων εργαζομένων από το 2007 μέχρι και την ψήφισή του μετά την μεγαλειώδη απεργία της 11ης Απρίλη του 2019». 

Οι αλλαγές του νέου εργασιακού νομοσχεδίου για τους διανομείς  

Από τότε βέβαια, φαίνεται ότι άλλαξαν πολλά με την εταιρεία να αναπροσαρμόζει τη στρατηγική της και τους διανομείς να βρίσκονται σε αγωνιστική ετοιμότητα για να διεκδικήσουν τα αιτήματα του κλάδου τους, που είχε σημαντική κοινωνική προσφορά κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, σύμφωνα με τις πρόσφατες νομοθετικές παρεμβάσεις, που περιλαμβάνονται στο νέο εργασιακό νόμο, οι αυτοαπασχολούμενοι στις ψηφιακές πλατφόρμες (delivery, courier) αποκτούν συνδικαλιστικά δικαιώματα (σύσταση οργανώσεων, διαπραγμάτευση συλλογικών συμφωνιών, απεργία). Επιπλέον, οι πλατφόρμες θα έχουν τις ίδιες υποχρεώσεις για πρόνοια, υγιεινή και ασφάλεια έναντι των αυτοαπασχολουμένων (συμβάσεις ανεξάρτητων υπηρεσιών ή έργου), με εκείνες που ισχύουν για τις συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας. 

Οσον αφορά στην εργασιακή σχέση παρόχων υπηρεσιών (απασχολούμενων) με τις ψηφιακές πλατφόρμες προβλέπονται δύο μορφές συνεργασίας: Συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας ή συμβάσεις ανεξάρτητων υπηρεσιών ή έργου. Για να τεκμαίρεται ότι η σύμβαση μεταξύ πλατφόρμας και απασχολούμενου δεν είναι εξαρτημένης εργασίας πρέπει να συντρέχουν, βάσει της σύμβασής του, 4 προϋποθέσεις: Να χρησιμοποιεί υπεργολάβους, να επιλέγει τα έργα που η ψηφιακή πλατφόρμα του προτείνει να αναλάβει, να παρέχει τις υπηρεσίες του σε οποιονδήποτε τρίτο και σε ανταγωνιστές της ψηφιακής πλατφόρμας και να καθορίζει ο ίδιος τον χρόνο παροχής των υπηρεσιών του, προσαρμόζοντάς τον στις προσωπικές του ανάγκες.

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA