Μενού
  • Α-
  • Α+

Το αεροπορικό ατύχημα με το F-16 Block 52+ στον διάδρομο προσγείωσης στην 117 Πτέρυγα Μάχης Ανδραβίδας αποτελεί το τελευταίο σοβαρό συμβάν του ακήρυχτου πολέμου στο Αιγαίο τις τελευταίες τρεις δεκαετίες. Ανθρωποι και μηχανές ξεπερνούν τα όριά τους, εκτελώντας απαιτητικά εκπαιδευτικά προγράμματα και επικίνδυνες αποστολές κατά την προάσπιση της εθνικής κυριαρχίας με την Πολεμική Αεροπορία να έχει πληρώσει βαρύ φόρο αίματος και τον ελληνικό λαό να καταβάλλει δυσβάσταχτο οικονομικό κόστος όλα αυτά τα χρόνια. Συνολικά 159 απώλειες ανθρωπίνων ζωών είναι ο τραγικός απολογισμός της συντριβής 102 αεροσκαφών και ελικοπτέρων των Ενόπλων Δυνάμεων από τις αρχές της δεκαετίας του ’90.

Διαβάστε ακόμη: Πώς έγινε το ατύχημα με το F-16 στην Ανδραβίδα – Τι είπε ο Νίκος Παναγιωτόπουλος

Ειδικότερα, η Πολεμική Αεροπορία θρηνεί 124 απώλειες σε αεροπορικά δυστυχήματα των τελευταίων 30 χρόνων, στα οποία συνετρίβησαν 89 αεροσκάφη και 3 ελικόπτερα. Η Αεροπορία Στρατού μετρά 26 θανάτους σε 7 συντριβές ελικοπτέρων και η Αεροπορία Ναυτικού 9 νεκρούς σε 3 πτώσεις ελικοπτέρων. Παρά το γεγονός ότι το F-16 Block 52+ της 343 Μοίρας «Αστέρι» της 115 Πτέρυγας Μάχης της Σούδας καταστράφηκε ολοσχερώς στον αεροδιάδρομο της Ανδραβίδας κατά την αποτυχημένη διαδικασία προσγείωσής του, ο χειριστής του, που πραγματοποιούσε την τελευταία εκπαιδευτική πτήση του στο πλαίσιο φοίτησής του στο Σχολείο Οπλων Τακτικής, κατάφερε να εκτιναχθεί με επιτυχία από το αεροσκάφος.   

Το συγκεκριμένο μαχητικό ανήκε στα 84 F-16 Block 52+, που έχουν προγραμματιστεί να αναβαθμιστούν στην έκδοση «Viper» έως το 2027, συνιστώντας την ραχοκοκαλιά του αεροπορικού στόλου την επόμενη δεκαετία με αιχμή του δόρατος τα 24 Rafale και πλαισιωμένα από τις υπόλοιπες εκδόσεις του F-16 πριν την πιθανή τροχοδρόμηση σε ελληνικό αεροδρόμιο αεροσκαφών 5ης γενιάς. 

Πολύνεκρα αεροπορικά δυστυχήματα με νεκρούς πιλότους

Ο ανθρώπινος παράγοντας και η μηχανική βλάβη αποτελούν τις δύο κύριες αιτίες πρόκλησης των πτώσεων 89 αεροσκαφών και 13 ελικοπτέρων των Ενόπλων Δυνάμεων. Εκτός των δύο περιπτώσεων συντριβής ελληνικού αεροσκάφους ύστερα από εμπλοκή με τουρκικά μαχητικά. Ηταν 18 Ιουνίου 1992 όταν ο υποσμηναγός, Νικόλαος Σιαλμάς, έχοντας απογειωθεί με το Mirage F.1CG από την 114 Πτέρυγα Μάχης στην Τανάγρα κλήθηκε να αναχαιτίσει τουρκικά F-16 στο Βόρειο Αιγαίο. Στη σκληρή αερομαχία που ακολούθησε, ο Ελληνας πιλότος, θέλοντας να αποκτήσει τακτικό πλεονέκτημα, κατέβηκε σε πολύ χαμηλό ύψος με αποτέλεσμα το Mirage να συντριβεί στη θάλασσα. Δεκατέσσερα χρόνια αργότερα, στις 23 Μαΐου 2006 ο χειριστής του F-16 Block 52+ σμηναγός, Κώστας Ηλιάκης, αναχαίτιζε κοντά στην Κάρπαθο τουρκικό RF-4 Phantom με τον Τούρκο πιλότο να κάνει δολοφονικό ελιγμό, χτυπώντας με το δεξί φτερό την καλύπτρα του ελληνικού μαχητικού. 

Το πλέον πολύνεκρο αεροπορικό δυστύχημα υπήρξε η συντριβή στις 5 Φεβρουαρίου 1991 του C-130, που είχε απογειωθεί από το αεροδρόμιο της Ελευσίνας με προορισμό την 111 Πτέρυγα Μάχης στη Νέα Αγχίαλο. Είκοσι λεπτά μετά την απογείωση το αεροσκάφος κατέπεσε στο όρος Οθρυς με αποτέλεσμα τον θάνατο των 63 επιβαινόντων, 19 αξιωματικών και υπαξιωματικών και 44 στρατευσίμων.

Στο μεταξύ, το F-16 Block 52+, που καταστράφηκε ολοσχερώς στο αεροδρόμιο της Ανδραβίδας είναι το 13ο κατά σειρά F-16, που συντρίβεται από τις 26 Νοεμβρίου 1992 όταν ο σμηναγός Αλέξανδρος Μπρίντακ έχανε την ζωή του βορειανατολικά της Σκύρου. Το αεροσκάφος F-16C Block 30 της 330 Μοίρας Παντός Καιρού της 111 Πτέρυγας Μάχης με πιλότο τον σμηναγό είχε μόλις εμπλακεί σε σκληρή εικονική αερομαχία με Mirage 2000, που πετούσε ο υποσμηναγός, Δημήτρης Μπράτσιος. Κατά τους επικίνδυνους κλειστούς ελιγμούς τα δύο αεροσκάφη συγκρούστηκαν με αποτέλεσμα τον ακαριαίο θάνατο του χειριστή του F-16 και την επιτυχή εγκατάλειψη του υποσμηναγού. 

Αυτή δεν ήταν η μοναδική περίπτωση, που κατά τη διάρκεια ενός αεροπορικού δυστυχήματος είχαμε τη συντριβή δύο μαχητικών αεροσκαφών. Τον Οκτώβριο του 2004 σχηματισμός δύο διθέσιων F-16, που είχε απογειωθεί από την Νέα Αγχίαλο επιστρέφοντας από εκπαιδευτική πτήση στο Αιγαίο καρφώθηκε σε πλαγιά του Πηλίου οδηγώντας στον θάνατο τον επισμηναγό, Ιωάννη Κομματά, τον σμηναγό, Αθανάσιο Σιούτα, και τους 28χρονους υποσμηναγούς, Γιώργο Αντωνόπουλο και Γιώργο Λυκούδη. Εννέα χρόνια νωρίτερα, την 1η Φεβρουαρίου 1995 τρεις αξιωματικοί της Πολεμικής Αεροπορίας έχαναν την ζωή τους στο όρος Ιταμος της Χαλκιδικής όταν τα δύο αεροσκάφη F-5 της Πολεμικής Αεροπορίας, εκτελώντας χαμηλή πτήση, συγκρούστηκαν μεταξύ τους. Νεκροί ο σμηναγός Αριστείδης Μαρτάκης, ο υποσμηναγός Περικλής Κουβενταράς και ο ανθυποσμηναγός Γεώργιος Χουσελάς. Πιο τυχεροί στάθηκαν οι τρεις χειριστές των δύο F-16, που συγκρούστηκαν τον Αύγουστο του 2020 νοτιοδυτικά της Κρήτης κοντά στο Γαϊδουρονήσι, καθώς - κάνοντας χρήση του συστήματος αυτόματης εκτίναξης - εγκατέλειψαν εγκαίρως το μονοθέσιο και διθέσιο F-16C Block 52+ της 340 Μοίρας «Αλεπού».

Στον αριθμό 13 ανέρχονται και οι συντριβές ελληνικών Mirage 2000 και Mirage 2000-5, που στοίχισαν την ζωή σε 6 αξιωματικούς της Πολεμικής Αεροπορίας. Τελευταίο δυστύχημα με τον συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους ήταν η πρόσκρουση τον Απρίλιο του 2018 του μονοθέσιου Μ2000-5 της 114 Πτέρυγας Μάχης με πιλότο τον σμηναγό, Γιώργο Μπαλταδώρο, στη θάλασσα σε απόσταση 9 ναυτικών μιλίων βορειοανατολικά της Σκύρου.

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA