entoma lampa.jpg
Έντομα πάνω σε λάμπα. | Shutterstock

Πάγια ήταν η αντίληψη, ακόμα και στην διεθνή επιστημονική κοινότητα, ότι τα ιπτάμενα έντομα έλκονται από το έντονο φως.

Κάτι τέτοιο, ωστόσο, δε φαίνεται ότι ισχύει σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε την Τρίτη (30/01) στο περιοδικό Nature Communications.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα έντομα δεν έλκονται από τα τεχνητά φώτα κατά τη διάρκεια της νύχτας, αλλά στην πραγματικότητα προκαλείται διαταραχή στα έμφυτα συστήματα πλοήγησης που διαθέτουν.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να πετούν συγχυσμένα γύρω από φωτιστικά σε εξωτερικούς και εσωτερικούς χώρους κατά τη διάρκεια της νύχτας.

Έντομα: «Πρόβλημα στην πλοήγηση»

«Τα έντομα έχουν πρόβλημα πλοήγησης», είπε ο Tyson Hedrick στο Associated Press, βιολόγος στο Πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνας, Chapel Hill.

«Έχουν συνηθίσει να χρησιμοποιούν το φυσικό φως για να κατευθύνονται στο χώρο και να αντιλαμβάνονται προς ποια κατεύθυνση είναι το “επάνω”».

Τα έντομα δεν πετούν απευθείας προς μια πηγή φωτός, αλλά στην πραγματικότητα «γέρνουν την πλάτη τους προς το φως», είπε ο Sam Fabian, εντομολόγος του Imperial College του Λονδίνου και ένας από τους συγγραφείς της μελέτης.

«Με την παρουσία τεχνητών φώτων, το αποτέλεσμα είναι σύγχυση στον αέρα και όχι έλξη», σημείωσε χαρακτηριστικά.

entoma
Shutterstock

Αισθητήρες σε έντομα

Για τη μελέτη, οι ερευνητές προσάρτησαν μικροσκοπικούς αισθητήρες σε σκόρους και λιβελούλες για να κινηματογραφήσουν βίντεο «αιχμαλώτισης κίνησης» της πτήσης.

Χρησιμοποίησαν επίσης κάμερες υψηλής ανάλυσης για να κινηματογραφήσουν έντομα που στροβιλίζονται γύρω από τα φώτα σε χωράφια στην Κόστα Ρίκα.

«Για εκατομμύρια χρόνια, τα έντομα προσανατολίζονταν νιώθοντας ότι ο ουρανός είναι φωτεινότερος και το έδαφος πιο σκοτεινό, μέχρι που οι άνθρωποι εφηύραν τεχνητά φώτα», είπε ο Avalon Owens, εντομολόγος του Χάρβαρντ που δεν συμμετείχε στην έρευνα.

Εν ολίγοις, σύμφωνα με τη μελέτη τα έντομα προσπαθούν να κατευθυνθούν προς τα πάνω, συγχύζονται και βρίσκονται τελικά πάνω στις εστίες του τεχνητού φωτός.