Μενού
aeroskafos-iaponia
Το κουφάρι του αεροσκάφους της Japan Airlines | ΑΠΕ-ΜΠΕ
  • Α-
  • Α+

Η αστυνομία στην Ιαπωνία ερευνά αν η σύγκρουση που σημειώθηκε χθες μεταξύ των αεροσκαφών στο αεροδρόμιο Χανέντα του Τόκιο, κατά την οποία σκοτώθηκαν πέντε άνθρωποι, οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος.

Οι 379 επιβάτες και μέλη του πληρώματος της πτήσης 516 της Japan Airlines πρόλαβαν να απομακρυνθούν από το αεροσκάφος μετά τη σύγκρουσή του κατά τη διάρκεια της προσγείωσης με μικρότερο αεροσκάφος της ακτοφυλακής, το οποίο ετοιμαζόταν να απογειωθεί.

Από τη σύγκρουση προκλήθηκε έκρηξη και το Airbus A350-900 πήρε φωτιά. Καταστράφηκε ολοσχερώς μετά την απομάκρυνση όλων των επιβατών και των 12 μελών του πληρώματος. Η κατάσβεση της πυρκαγιάς διήρκεσε οκτώ ώρες, σύμφωνα με την πυροσβεστική.

Πέντε από τους έξι επιβαίνοντες στο αεροσκάφος της ακτοφυλακής σκοτώθηκαν, με τον πιλότο να καταφέρνει να διασωθεί, αν και είναι σοβαρά τραυματισμένος. Το αεροσκάφος αυτό ετοιμαζόταν να απογειωθεί για να μεταφέρει είδη πρώτης ανάγκης στους πληγέντες από τον σεισμό της Δευτέρας στην περιφέρεια της Ισικάουα.

«Japan 516, συνεχίστε την προσέγγιση»

Το Airbus της Japan Airlines είχε άδεια να προσγειωθεί; Όταν ρωτήθηκε σχετικά στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου χθες, Τρίτη, το βράδυ, αξιωματούχος της αεροπορικής εταιρείας απάντησε: «Με βάση τα όσα έχουμε κατανοήσει, είχε δοθεί (άδεια)».

Οι συνομιλίες μέσω ασυρμάτου μεταξύ του πύργου ελέγχου και των πιλότων της πτήσης JAL516, τις οποίες είδε το AFP μέσω του ιστότοπου LiveATC.net, φαίνεται να το επιβεβαιώνουν.

«Japan 516, συνεχίστε την προσέγγιση», είχε δηλώσει χθες ένας ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας στις 17:43 (τοπική ώρα, 10:43 ώρα Ελλάδας), δηλαδή τέσσερα λεπτά πριν από τη σύγκρουση.

Ο πύργος ελέγχου θα έπρεπε να έχει ζητήσει από το αεροσκάφος της ακτοφυλακής να περιμένει στον διάδρομο απογείωσης, σύμφωνα με το τηλεοπτικό δίκτυο NHK, το οποίο επικαλέστηκε πηγή στο υπουργείο Μεταφορών της Ιαπωνίας.

Όμως, σύμφωνα με αξιωματούχο της ακτοφυλακής, λίγο πριν από το δυστύχημα ο πιλότος του αεροσκάφους της ακτοφυλακής δήλωσε ότι είχε λάβει άδεια να απογειωθεί. Η Japan Airlines, η ακτοφυλακή και το υπουργείο Μεταφορών αρνούνται προς το παρόν να κάνουν περισσότερα επίσημα σχόλια για την υπόθεση.

Έρευνα για ανθρώπινη αμέλεια 

Η Μητροπολιτική Αστυνομία του Τόκιο ερευνά από την πλευρά της αν το δυστύχημα προκλήθηκε από ανθρώπινη αμέλεια, όπως μετέδωσαν ιαπωνικά μέσα ενημέρωσης, ανάμεσά τους το πρακτορείο ειδήσεων Kyodo και το Nikkei Asia.

Εκπρόσωπος της αστυνομίας δήλωσε ότι έχει συσταθεί ειδική μονάδα η οποία ερευνά τον διάδρομο προσγείωσης- απογείωσης και σκοπεύει να πάρει καταθέσεις από τους εμπλεκόμενους.

«Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να έγινε ανθρώπινο λάθος», δήλωσε ο Χιρογιούκι Κομπαγιάσι, πρώην πιλότος της JAL. «Σε γενικές γραμμές επιτρέπεται μόνο σε ένα αεροσκάφος να εισέλθει στον διάδρομο, αλλά, παρά το γεγονός ότι δόθηκε άδεια προσγείωσης, το αεροσκάφος της ακτοφυλακής βρισκόταν στον διάδρομο», πρόσθεσε.

Εξάλλου ομάδα Γάλλων εμπειρογνωμόνων της Υπηρεσίας Ερευνών και Αναλύσεων (BEA) πολιτικής αεροπορίας αναμένεται σήμερα στην Ιαπωνία, προκειμένου να συμβάλει στην έρευνα για τη σύγκρουση. Η γαλλική BEA συμμετέχει στις τεχνικές έρευνες σε ατυχήματα που συμβαίνουν στο εξωτερικό, ως υπηρεσία της χώρας κατασκευής του αεροσκάφους.

Και η Airbus ανακοίνωσε ότι θα στείλει ομάδα ειδικών για να προσφέρουν «τεχνική βοήθεια» στο ιαπωνικό Γραφείο Ασφάλειας Μεταφορών (JTSB), που είναι αρμόδιο για την έρευνα.

Ιαπωνία: Παραμένουν τα προβλήματα στο Χανέντα

Πυροσβέστες και ομάδες ερευνητών εξέταζαν σήμερα τα απανθρακωμένα συντρίμμια του αεροσκάφους της ακτοφυλακής, ένα Dash 8, το οποίο παραμένει στον διάδρομο προσγείωσης- απογείωσης του αεροδρομίου Χανέντα. Μερικές εκατοντάδες μέτρα πιο μακριά βρίσκεται το κουφάρι του αεροσκάφους της Japan Airlines.

Οι εσωτερικές πτήσεις στο αεροδρόμιο Χανέντα ακυρώθηκαν χθες μετά το δυστύχημα, αλλά οι περισσότερες διεθνείς εξακολούθησαν να πραγματοποιούνται. Σήμερα παραμένουν τα προβλήματα στη λειτουργία του αεροδρομίου, κυρίως σε ό,τι αφορά τις εσωτερικές πτήσεις, με περίπου 70 να έχουν ακυρωθεί το πρωί.

Φαίδων Καραϊωσηφίδης: «Κυρίαρχο το σενάριο να βρέθηκαν δύο αεροπλάνα στον ενεργό διάδρομο»

Από την πλευρά του, ο αεροναυπηγός Φαίδων Καραϊωσηφίδης μίλησε στην «Κοινωνία Ώρα MEGA» για το δυστύχημα στην Ιαπωνία. «Πραγματικά θα μπορούσαμε να συζητάμε για τραγωδία με 400 άτομα. Τα αεροπλάνα είναι σχεδιασμένα να μπορούν να εκκενώσουν την καμπίνα μέσα σε 90 δευτερόλεπτα, με πλήρη χωρητικότητα και με τις μισές πόρτες μάλιστα ενεργές», ανέφερε.

Παράλληλα, συμπλήρωσε: «Γίνονται επιδείξεις και ασκήσεις, τώρα κατά πόσο συμβαίνει, οι αναλυτές τονίζουν την ασιατική κουλτούρα, που είναι η πειθαρχία. Εάν αυτό συνέβαινε σε κάποιο άλλο μέρος μπορεί να μην είχε αυτό το αποτέλεσμα».

Σύμφωνα με τον κ. Καραϊωσηφίδη, «υπάρχει ένα κυρίαρχο σενάριο, ότι βρέθηκαν δύο αεροπλάνα στον ενεργό διάδρομο. Ο ενεργός διάδρομος είναι αυτός που προσγειωνόταν το αεροπλάνο της Japan Airlines. Είχε πάρει την άδεια να προσγειωθεί. Στην ίδια στιγμή στο holding υπήρχε ένα αεροπλάνο της Ακτοφυλακής. Μπήκε στον διάδρομο για λόγους άγνωστους έως τώρα».

Ακόμα, ο αεροναυπηγός επισήμανε: «Ο πιλότος του επιβατικού είχε πάρει άδεια να προσεγγίσει και να προσγειωθεί. Ο πιλότος του μικρότερου αεροπλάνου αμφισβητείται αν έχει πάρει άδεια, αν είχε πάρει, τότε ο πύργος ελέγχου έκανε λάθος. Στον ίδιο διάδρομο μιλάνε στην ίδια συχνότητα, για να ξέρει ο άλλος τι του λέει ο πύργος. Εδώ μιλούσαν σε διαφορετικές συχνότητες και ο ένας δεν ήξερε την ύπαρξη του άλλου. Ο ανθρώπινος παράγοντας ήταν κάποιο λάθος στην διαχείριση».

Καταλήγοντας, ο Φαίδων Καραϊωσηφίδης είπε: «Αν παρακολουθήσει κάνεις το 10λεπτο, δεν ξεκίνησε απευθείας η φωτιά. Συγκρουστήκαν τα αεροπλάνα. Έσπασε ο μπροστινός τροχός απ΄ το μεγάλο αεροπλάνο και άρχισε να σέρνεται στον διάδρομο.

Σταμάτησε μέσα στον διάδρομο, άρχισαν να βγαίνουν οι επιβάτες με απόφαση του πληρώματος. Πρέπει και εκεί να παρθεί η σωστή απόφαση και να ανοιχτούν οι πόρτες από το σωστό σημείο γιατί αν τις ανοίξεις από τη λάθος πλευρά θα στείλεις ανθρώπους στον θάνατο. Πέρασαν αρκετά λεπτά μέχρι να γίνει παρανάλωμα του πυρός».

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA